Sneaker o.0

Thursday, January 16, 2014

INI ADA SATU CHERITA

DENGAN NAMA ALLAH YANG BERKUASA ATAS SEGALA GALANYA


Pada suatu hari , semasa sambutan Maulidurrasul …

***

Masjid Jamek Mersing itu dihiasi dengan khemah khemah putih dan dipenuhi dengan ramai umat Islam yang ingin menyambut Maulidurrasul di situ .
Aku dan keluargaku mula mengambil tempat di bawah salah satu khemah putih itu dan bersiap sedia untuk mendengar alunan qasidah dan ceramah yang akan disampaikan nanti .
Suasana di kawasan tersebut amat meriah tambah tambah dengan kehadiran remaja remaja belia dari pusat PLKN dan GIATMARA . Jap , PLKN ? Bukan Amer (bukan nama sbenar) dapat PLKN dekat mersing ka ? Ada kat sini tak , ya ? Ada kat sini tak , ya ?

Tuut .. Tuut ..

+Terima kasih atas peringatan semalam . Thanks a lot my love <3 o:p="">
-Afwan .Hazda min fadhli robbi .  Sedang dengar ceramah maulidurrasul ni . Ada budaq PLKN la kat sini . Amer ada x , ya ? Sent .

Tuut .. Tuut ..

+Di tv Al Hijrah kah ? inputnya mohon dikongsi kpd insan kerdil ini .. Amer ,, hehe .. ada rezeki jumpa la tuu ..-SAHABAT-
-hurmm , tulahh . Di Masjid Jamek Mersing . Insya Allah akan dikongsi inputnya . Assalamualaikum :D Sent .

“… ada rezeki jumpa la tuu … “

Mungkin .
Jika Allah menetapkan takdir dapat berjumpa dengan sahabat lama hari ini . Ia adalah yang terbaik . Tetapi jika tidak dapat berjumpa pun , bukankah ia juga yang terbaik buatku ? Sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui apa yang tidak aku ketahui . Allahurobbi .

Dan aku percaya . Kepada dia SAHABAT dan kepada Dia Illahi .

***

“… dan sesungguhnya Rasulullah itu penyempurna bagi akhlak . JIka kita mahu melihat akhlak Rasulullah , maka bacalah Al Quran . Jika mahu mengetahui apa yang dikatakan mengenai Akhlak di dalam Al Quran , pelajarilah peribadi Baginda …”

Jari jemari terus terusan menekan butang butang Nokia Asha itu . Seiring dengan suara penceramah itu yang datangnya jauh dari Port Dickson . Aku laju menaip sehinggalah ..

“Ainul !!”

Aku berpaling ke arah suara itu .

Imaaan !!”

Alhamdulillah , tak sangka dapat jumpa kat sini . Segaknya ! Seronok duduk PLKN ??”

Dia yang sedang di sampingku tersenyum lebar . Pertemuan ini sungguh tidak disangka sangka . Aturan Allah itu sentiasa cantik buatku .

“PLKN ? Biasalah .. Asrama .. Belum panjat panjat lagi . Baru dengan kelas yang agak bosan tu . Aku tatau pun kau ada kat sini . Amer yang cari aku dulu . Dia yang nampak kau . Itu haa , dia .”

Aku berpaling ke arah bertentangan . Seorang remaja berambut nipis akibat dicukur serupa gaya pelajar 
PLKN . Pelajar ka ? Erk . Hehe
Di dalam hati berdesis . Alhamdulillah .

“Eh , ni mak aku . Yang ni adik aku . Yang tu nenek aku .”

Iman lantas bersalaman dengan ahli keluargaku . Kami terus berbual sehinggalah akhirnya dia meminta diri . Lama kami berpelukan . Dia juga berkata bahawa dia rindu pada keluarganya . Sempat aku membisik kata kata semangat untuknya .

Aku kembali menumpukan perhatian terhadap penceramah itu .

***

“… ada rezeki jumpa la tuu … “

Terima kasih SAHABAT . Sungguhpun hanya sepotong ayat , namun telah membuat aku percaya bahawa Allah hanya akan memberi yang terbaik . Allah juga Maha Pemurah . Bukanlah Dia datangkan aku Amer sahaja , tetapi Dia mendatangkan dua orang sahabat lamaku .

 Even it is only a simple advice . But when it falls into the right heart , it can be an enormous speech .

 “.. Aku adalah menurut sangkaan hamba hambaKu ..”

Ini Ada Satu Cherita – Tentang SAHABAT .




No comments:

Post a Comment

Arigatou ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...