Sneaker o.0

Monday, January 20, 2014

CM : POST MORTEM

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA BERKUASA ATAS SEGALA GALANYA

“Dan Kami tidak mengutus engkau (Muhammad) melainkan untuk (menjadi) rahmat bagi seluruh alam.”
-Surah Al Anbiya’ ayat seratus tujuh-

Rasala = Risalah
Rasul = Pembawa Risalah .
Nabi Muhammad SAW pembawa risalah . Risalahnya rahmat sekalian alam . Berbeza dengan Nabi Nabi sebelumnya , risalah mereka hanya terhad kepada kaum yang telah diutuskan kepada mereka . Istimewanya Rasulullah , risalahnya memberi cahaya kepada kita sejak zamannya sehingga hari Kiamat nanti .
Rasulullah juga hadir bagi menyempurnakan akhlak mulia :D Sebagaimana melalui akhlaknya maka tersebarlah Islam .

”Dan sesungguhnya engkau benar benar, berbudi pekerti yang luhur.”
-Surah Al Qalam ayat empat-

Anda tahu ? Selain doa , akhlak yang baik ,, saya ulang , akhlak yang baik berupaya untuk menjadi alat atau senjata yang ampuh untuk berdakwah ! Jadi , modus operandi ini telah digunakan oleh Rasulullah dan para sahabat sejak berkurun dahulu untuk menyebarkan agama Islam ..

 As they were saying – action speaks louder than words , y’know ..

Akhlak mulia Baginda pasti memikat hati sekalian pemilik hati hati , bukan ? Maka , dengan menyambut Maulidurrasul merupakan salah satu tanda chenta kita . Meski dengan mengulangi zikir zikir dan selawat selawat tampak kecil , bukankah sudah dijanjikan kepada kita dengan ganjaran yang lumayan ? Serta merta kita akan kepingin menjadi pengikut Rasulullah , bukan ?

‘Ehem , penulis . Bukankah kita memang sudah jadi pengikut Baginda ?’

Oh . Anda yakin ?

Terdapat 3 syarat untuk menjadi pengikut Rasulullah .
Pertama – Yang mengharap cuma kepada Allah .
Kedua – Cita citanya untuk mendapat kebaikan di Akhirat .
Ketiga – Memastikan diri ingat kepada Allah pada kadar yang banyak . (sewaktu kamu senang dan susah ^.^)

Jadi , ingatilah Allah , Rabbmu ketika kamu bersamaNya dan ketika kamu bersama makhlukNya . Tahukah kamu ketika Dia menciptakan Adam , telah diciptakan bersama samanya Nur Muhammad .

Okay . Itu baru mukaddimah . 

Erk .

.. Umat Islam harus cemerlang , hari ini mesti lebih baik dari semalaamm ..
-UNIC-

Ya . Seharusnya begitu . Allah menyuruh kita menuju kejayaan sekaligus mencemerlangkan diri . Bagaimana ? Dengan bersungguh sungguh dalam setiap urusannya tetapi dalam masa yang sama tidak lupa dengan kampong Akhirat . Jadi , syarat utama untuk cemerlang mestilah mempunyai ilmu . Dengan adanya ilmu barulah kita dapat membina diri yang hebat seterusnya masyarakat hebat .

Kerosakan sebelanga susu juga disebabkan nila yang setitik , bukan ? Maka , jadilah nila yang bukan merosakkan tetapi meng’hebat’kan manusia sekelilingnya J Ya . Setiap orang peranannya tidak sama . Tetapi kita mempunyai matlamat dan pengakhiran yang sama . Itu istimewanya Islam ini . Apa apa sahaja yang kita lakukan semuanya kembali kepada Allah . Demi keredhaanNya , demi sorgaNya .

Ad Deen An Nasihah . Agama itu Nasihat .

Jadi , padamlah segala prasangka , syak wasangka atau su’udzon di mata hati anda . Umat Islam wajib menjaga tepi kain saudaranya . Kerana saudaranya itu tanggungjawabnya . Yang akan dipersoalkan di Akhirat nanti . Jangan nanti elok elok saja kita selangkah ke sorga , disebabkan fulan ini mengadu pada Allah bahawa kita tidak melarang fulan tersebut dr perbuatan mungkar , maka kita sudah sampai selangkah ke neraka . Na’uzubillah .

Dijadikan kamu terdiri daripada pelbagai bangsa , kaum dan puak agar kamu berkenal kenalan antara satu dengan yang lain , sesungguhnya orangyang mulia dikalangan kamu di sisi Allah ialah orang yang bertaqwa .
-Al Hujuraat ayat tiga belas-

Hatta .

Mainkan peranan anda . Sekalipun berbeza , ia tetap sama di mata Illahi .


No comments:

Post a Comment

Arigatou ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...