Sneaker o.0

Monday, April 7, 2014

DAN SABAR ITU BEAUTIFUL

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG



Dan mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Dan (solat) itu sungguh berat, kecuali bagi orang orang yang khusyuk.
 – Surah Al Baqarah ayat empat puluh lima-

SABAR.

Seperti yang kita tahu sabar itu luas. Sabar boleh jadi dalam apa jua keadaan. Saat kita ditimpa kepayahan, didalam kesenangan, dalam ketaatan beribadah, dan juga di saat kita didalam lingkungan maksiat.

Eh? Macam pelik je?

Ya. Di saat kita ditimpa kesusahan itu , kita dituntut untuk bersabar dan tidak marah terhadap musibah yang menimpa kita. Bersabar untuk redha dengan ujian yang Allah telah berikan kepada kita. Kita juga dituntut untuk berdoa sambil menangis meleleh air mata. Kita cuba untuk bersabar dengan memujuk diri kita bahawa Allah menurunkan ujian ini demi kasih sayangNya. Tanda Tuhan itu masih mengingati kita dan mahu mengampunkan dosa kita. Inilah salah satu bentuk chenta Dia kepada kita. Indah bukan?

Ya. Di saat kita bersenang senang terapung di atas kolam air di belakang rumah, kita juga dituntut untuk bersabar. Bagaimana? Dengan bersyukurlah, kawan! Kata saja muslim itu bersaudara, tapi kita tak mahu merasai apa saudara saudara kita diluar sana itu rasa. Apakah mereka sudah makan? Apakah mereka sekadar berpuasa saja hari ini? Apakah yang mereka pakai saat ini? Adakah mereka sedang menghadiri majlis kenduri kahwin yg menghidangkan kambing bakar? Ataukah rumah mereka yang sdg terbakar? Dan hari ini ahli keluarga siapakah yang harus disolat jenazahkan?

 Sering kita lupa tentang kesenangan yang begitu bernilai ini. Tahu tak cammana nak sabar dgn nikmat?
1.     
 Kita membeli sekadar yang perlu. Bila nafsu meminta, sabar!
2.       Kita memberi apa yang ada di tangan. Bila nafsu menghalang, sabar!

Dan Ya. Di saat kita berada didalam ketaatan beribadah atau kita berada didalam lingkungan maksiat sekalipun dituntut utk bersabar. Yelah. Biasakan diri yang marhaen ni digoda bertubi tubi dengan tentera syaitonnirrojim. Kita sering gagal dalam menunaikan hak Allah setelah berazam dengan bersungguh sungguh. Maka, di saat itu jika kita bersabar maka pahala bagi kita. Then, kadang kadang kita rasa berat nak tolong mak kat dapur, berat nak sidai kain kat belakang rumah but kita kuatkan diri, bersabar dalam menanggung kesukaran ketaatan itu, maka pahala bagi kita. Tak gitu?

Saya petik hadis Rasulullah SAW bersabda: 

Sabar itu ada tiga:

Sabar terhadap musibah, yakni sabar dan tidak marah terhadap musibah yang menimpanya, sebaliknya menerima dengan baik musibah itu. Maka Allah mencatatkan baginya yakni mentakdirkan atau menyuruh menulis di Lauh Mahfuz baginya 300 darjat, iaitu darjat tertinggi di Sorga dan setiap satu darjat antara satu darjat itu seperti langit dan bumi.

Barangsiapa yang bersabar dalam taat yakni mengerjakan taat dan menanggung kesukaran taat itu, maka Allah akan mencatatkan baginya 600 darjat yg mana antara satu darjat seperti permukaan bumi yang atas hingga ke penghabisan bumi terakhir.

Barangsiapa bersabar daripada maksiat, yakni meninggalkankerja maksiat, allah akan mencatatkan baginya 900 darja dengan setiap satu darjat seperti permukaan bumi hingga sampai ke Arasy.
Dia adalah makhluk yang paling tinggi darjatnya dua kali ganda. Sabar menjauhisegala yang diharamkan itu martabatnya paling tinggi.

Subhanallah!

Kan tidak rugi untuk menjadi seorang yang penyabar?

Kan tidak rugi untuk kita taat kepada Allah?

Maka, jom lakukan perubahan sekarang!


*stand straight with a salute*

Dan Sabar itu Cantik ^_^

No comments:

Post a Comment

Arigatou ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...